W dniu 16 marca 2022 r. odbyło się oficjalne otwarcie Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej (MCSM), funkcjonującego w strukturze Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Raciborzu.
„Program rozwojowy kierunku pielęgniarstwo IKFiZ w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Raciborzu” nr. POWR.05.03.00-00-0026/19 to projekt, który otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Cel projektu stanowi poprawa jakości kształcenia na kierunku pielęgniarstwo oraz zwiększenie konkurencyjności w zakresie kształcenia kadr medycznych Instytutu Kultury Fizycznej i Zdrowia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu. MCSM stanowić będzie nowoczesną bazę dydaktyczną, przeznaczoną do praktycznej nauki zawodu na kierunku pielęgniarstwo. W skład obiektu wchodzi 6 sal dydaktycznych wyposażonych w wysokiej jakości symulatory medyczne i trenażery.
W sali wysokiej wierności studenci, będą realizowali scenariusze symulacyjne wysokiej wierności w warunkach fizycznego i emocjonalnego realizmu. W tej sali nauka jest oparta na zasadach: wierności symulatorów, wierności miejsca oraz wierności psychologicznej. Znajdujące się tu zaawansowane symulatory pozwolą na odwzorowanie stanu pacjenta, zgodnego z jednostką chorobową i aktualnym stanem zdrowia. Pozwolą na zmianę parametrów życiowych adekwatnie do wprowadzanych przez studentów procedur medycznych. Czynności wykonywane przez studentów będą nagrywane, a następnie w Sali debriefingu oglądane i analizowane. Każdy student będzie miał możliwość obejrzenia filmu nagranego podczas wykonywania zleconych przez nauczyciela zadań i określenia czy podjęte przez niego działania były zgodne z obowiązującymi standardami. Będzie to również miejsce gdzie studenci będą uczyli się prawidłowej komunikacji z pacjentem i współpracy w zespole terapeutycznym. W Sali tej będą symulatory odzwierciedlające pacjentów dorosłych, dzieci i niemowlaki.
Na Sali umiejętności pielęgniarskich, podczas realizowania scenariuszy pośredniej i niskiej wierności studenci będą zdobywali wiedzę i kompetencje z zakresu pielęgniarstwa w różnych jednostkach chorobowych – począwszy od pielęgniarstwa zachowawczego, onkologicznego, chirurgicznego, opieki paliatywnej, traumatologii i ortopedii.
Sala umiejętności technicznych to miejsce, gdzie studenci będą rozpoczynali naukę zawodu, tutaj będą uczyć się techniki wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich takich jak: zakładanie wkłuć, podłączania wlewów dożylnych, pobierania krwi, cewnikowania, podawania leków, prowadzenia dokumentacji medycznej. Zajęcia na tej Sali będą cechowały się dużą powtarzalnością, co da studentom możliwość kompleksowego opanowania techniki wykonywania poszczególnych procedur.
Sale ALS/BLS to dwie sale służące do nauki podstawowych i zaawansowanych czynności ratujących życie. Skomputeryzowane symulatory i trenażery umożliwią naukę rozpoznawania stanów zagrożenia życia, prawidłowego udrażniania dróg oddechowych w sposób bezprzyrządowy i przyrządowy (np. intubacja), wentylację pacjenta oraz prawidłowego uciskania klatki piersiowej podczas wykonywania zewnętrznego masażu serca. Dzięki oprogramowaniu symulatorów możliwy będzie pomiar głębokości ucisków klatki piersiowej z zaznaczeniem zbyt płytkich lub zbyt głębokich uciśnięć, relaksacji klatki piersiowej, prawidłowego miejsca ułożenia rąk podczas reanimacji, częstotliwości ucisków, pojemności wdmuchiwanego powietrza podczas wentylacji. Studenci będą mogli bezpośrednio kontrolować swoje działania i korygować błędy.
Sala OSCE będzie salą egzaminacyjną na której będą odbywały się Obiektywne Strukturalne Egzaminy Kliniczne (Objective Structured Clinical Examination). Egzamin ten będzie formą sprawdzania umiejętności praktycznych. Wszyscy studenci będą otrzymywali do wykonania jednakowe zadania w tym samym czasie na różnych stanowiskach egzaminacyjnych i w identycznych przedziałach czasowych będą zmieniać stanowiska egzaminacyjne. Ocena studentów będzie odbywa się według identycznych kryteriów na podstawie check-list, co umożliwi obiektywne i sprawiedliwe sprawdzenie umiejętności zdobytych podczas zajęć.
Oprócz utworzenia i wyposażenia sal dydaktycznych realizacja projektu obejmuje m.in:
- wdrożenie Programu Rozwojowego Kształcenie Praktycznego Metodą Symulacji Medycznej
- wzmocnienie współpracy pomiędzy Uczelnią, kształcącą na kier. pielęgniarstwo a partnerem - Szpitalem Rejonowy im Józefa Rostka w Raciborzu (SzR), potencjalnym pracodawcą absolwentek i absolwentów kierunku
- zwiększenie kompetencji studentów w zakresie umiejętności praktycznych i podwyższenie kompetencji pracowników (akademickich i administracyjnych) Uczelni
- podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej i technicznej poprzez kursy dotyczące wykorzystania symulacji medycznej.
Projekt obejmie wsparciem łącznie 96 studentów kierunku pielęgniarstwo. Zakłada się również przeszkolenie 8 pracowników uczelni z zakresu symulacji medycznej.
Całkowita wartość projektu to 2 563 230,45 zł, z czego 2 160 290,62 zł to wkład Funduszy Europejskich.
- Poprzednia
- Następna
- Drukuj
- Powrót
- Wypowiedz się