10 maja 2022 r. miało miejsce otwarcie Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum w Krakowie.
W uroczystości udział wziął Przedstawiciel Komisji Europejskiej Pan Rafał Janas - który połączył się z uczestnikami online, Wojewoda Małopolski Pan Łukasz Kmita, Władze Uczelni, a także Przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia - Naczelnik Wydziału Oceny i Monitorowania II Departamentu Oceny Inwestycji Pan Dariusz Juszczyński.
Utworzenie Centrum jest jednym z zadań projektu „Dydaktyka, Innowacja, Rozwój. Podniesienie jakości kształcenia poprzez rozwój innowacyjnej edukacji”, współfinasowanego ze środków PO WER.
Głównym celem projektu jest opracowanie i wdrożenie programu rozwojowego uczelni zakładającego kształcenie studentów kierunku lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, pielęgniarstwa i położnictwa, przy wykorzystaniu różnych i wzajemnie się uzupełniających form symulacji medycznej. Projekt umożliwić ma także rozwój kompetencji nauczycieli, opracowanie materiałów dydaktycznych oraz utworzenie i wyposażenie sal ćwiczeniowych.
Utworzenie Centrum wymagało rozbudowy i przebudowy budynku przy ul. Medycznej 7 w Krakowie. Dzięki przeprowadzonym pracom w Centrumzostały utworzone sale symulacji wysokiej wierności: 2 sale intensywnej terapii, 2 sale szpitalnego oddziału ratunkowego, blok operacyjny, salę porodową i salę środowiskową z symulatorem karetki. Sale wysokiej wierności wyposażone są m.in. w defibrylatory, respiratory, kardiomonitory oraz zaawansowane symulatory pacjentów w różnym wieku. Symulatory te dają możliwość wykonywania badań w czasie rzeczywistym, prezentując różne funkcje fizjologiczne, reakcje na bodźce, zmiany osłuchowe, a przez to również możliwość wywołania różnego rodzaju objawów chorobowych według ułożonego scenariusza symulacyjnego. W sali porodowej wyposażonej w zaawansowany symulator porodowy studenci mają możliwość doskonalenia umiejętności praktycznych techniki odbioru porodu.
Dodatkowo, w Centrum zostały utworzone sale symulacji niskiej wierności: 2 sale symulacji z zakresu BLS, 6 sal symulacji z zakresu ALS, salę laboratoryjnego nauczania umiejętności klinicznych, pracownię nauki umiejętności technicznych, salę do nauki umiejętności chirurgicznych oraz 20 sal egzaminów OSCE (wykorzystywane również do ćwiczeń z pacjentami standaryzowanymi). Sale pośredniej i niskiej wierności wyposażone są w fantomy oraz trenażery mające na celu doskonalenie umiejętności technicznych.
Czego nauczą się studenci ?
Dzięki zajęciom z wykorzystaniem fantomów i trenażerów studenci mogą kształtować umiejętności praktyczne, a także uczyć się wnioskowania klinicznego i podejmowania decyzji w ramach programu wirtualnych pacjentów. Studenci wyższych lat ćwiczą z wykorzystaniem symulatorów wysokiej wierności – zaawansowanych fantomów, w pracowniach wyglądających i wyposażonych jak prawdziwe sale szpitalne, gdzie możliwa jest kontrola wielu parametrów życiowych symulatora oraz wykonywanie różnych procedur medycznych. W takich bezpiecznych i kontrolowanych warunkach mogą uczyć się samodzielnego podejmowania decyzji, współdziałania i komunikacji w zespole oraz wdrażania prawidłowego postępowania w środowisku imitującym prawdziwe warunki ich przyszłej pracy.
Zajęcia na salach wysokiej wierności są nagrywane, dzięki wyposażeniu w system do debriefingu umożliwiający rejestrowanie scenariuszy symulacyjnych, a po ich zakończeniu wykwalifikowani instruktorzy – wspólnie ze studentami – analizują ich przebieg i przekazują informację zwrotną.
Oprócz tego Centrum posiada także sale przystosowane do przeprowadzenia egzaminu OSCE – Obiektywny strukturyzowany egzamin kliniczny (Objective Structured Clinical Examination). Egzamin OSCE jest to egzamin, który pozwala ocenić stopień osiągniecia efektów uczenia się w zakresie umiejętności praktycznych zdobytych w całym toku studiów.
Podnoszenie kompetencji nauczycieli oraz opracowanie wysokiej jakości materiałów dydaktycznych
Projekt to nie tylko działania infrastrukturalne. Trwają szkolenia kadr, opracowanie materiałów dydaktycznych w tym przypadków wirtualnych pacjentów, przypadków pacjenta standaryzowanego, stacji OSCE oraz scenariuszy symulacyjnych. We wrześniu 2022 roku planowana jest II edycja Letniej Szkoły Symulacji. Dzięki realizacji projektu możliwe jest także podnoszenie kompetencji nauczycieli oraz opracowanie wysokiej jakości materiałów dydaktycznych poprzez odpowiedni cykl szkoleń.
Projekt będzie realizowany do 30 czerwca 2023 roku.
Wartość projektu wynosi 21 380 976,13 zł, a 18 019 886,68 zł stanowi wysokość wkładu Funduszy Europejskich.
- Poprzednia
- Następna
- Drukuj
- Powrót
- Wypowiedz się